sonax

ماشین خود را چطور بشوییم؟

 

washآیا به این فکر کرده اید که هر بار که خودرویتان توسط خودتان یا کارواش ها شسته می شود، تمیز تر و براق تر می شود یا در واقع هر بار رنگ خودرویتان را بیشتر آسیب می زنید؟اکثر خطوط و دوایر ریزی که حرفه ای ها اصطلاحا به  آنها هولوگرام می گویند در واقع در اثر روش غلط شستشو بر روی رنگ ماشین شما ایجاد می شود و امروز به جرات کمتر خودرویی را چه نو و چه کهنه، چه قدیمی و چه جدید و چه ایرانی و چه خارجی می توانید بیابید که این آثار بر روی رنگ آن پدیدار نباشد. این خطوط علاوه بر این که روی زیبایی خودروی شما تاثیر می گذارند، باعث آسیب پذیر شدن رنگ بدنه و لایه محافظ یا کلر روی بدنه نیز می شوند.
شما می توانید با رعایت چند نکته ساده در هنگام شستشو و خشک کردن خودروی خود از ایجاد شدن این موارد بر روی رنگ خودرویتان جلوگیری کنید.

 

 

خودروی خود را چند وقت یکبار می شویید؟

_B5O6736_lightboxبهترین زمان برای شستشوی خودرو هفته ای یکبار است زیرا بعضی از عوامل  محیطی در صورت باقی ماندن برای طولانی مدت بر روی رنگ بدنه باعث آسیب های دایمی رنگ خودرو می شوند. دو مورد از مخرب ترین این عوامل فضولات پرندگان و باقی مانده آثار برخورد حشرات هستند. این عوامل با دارا بودن مواد اسیدی و پروتئین های پیچیده در صورت باقی ماندن برای مدت زمان طولانی  باعث خوردگی لایه محافظ یا کلر رنگ می شوند. یک دیگر از عوامل آسیب زا، براده های ترمز و یا اصطلاحا گرد لنت است. مجموعه ای از ذراتی که از دیسک خودروها و لنت ها  در هنگام ترمز کردن ایجاد می شود و تاثیر بسیار نامطلوبی بر روی رنگ خودرو، رینگ ها و … می گذارد. بنابراین شستشوی هفتگی خودرو این تاثیرات را قبل از این که ماندگاری آنها اثر مخرب خود را بگذارد از بین می برد.

 

 

 

 

شستشوی اولیه

RHC_2912_lightboxدر ابتدا به یاد داشته باشید که هرگز خودروی خود را در معرض نور مستقیم آفتاب نشویید. خشک شدن سریع آب و خاصیت عدسی مانند قطرات آب تاثیر ناخوشایندی بر روی رنگ خودرو می گذارد و همچنین باعث باقی ماندن رسوب و جای لکه آب بر روی بدنه می شود. وقتی خودروی شما مدتی است که شسته نشده لایه ای از ترکیبات شیمیایی و غبار و ذرات گرد و خاک بر روی کل بدنه شما خشک شده است. بهترین شروع، برداشتن این لایه با فشار آب است. به یاد داشته باشید که هرگز قبل از این که این لایه برداشته شود نباید با اسفنج یا … به جان رنگ خودرویتان بیفتید.

در هنگام شستشوی اولیه ممکن است با کثیفی ها و لکه هایی برخورد کنید که فقط با فشار آب از بین نمی روند مانند آثار برخورد حشرات با بخش جلوی ماشین و یا فضولات پرندگان و البته لکه های قیر و گرد لنت بر روی رینگ ها. این گونه آثار را می توانید با استفاده از یک شوینده اولیه پرقدرت مانند مولتی استار سوناکس از روی بدنه، موتور و … بردارید. برای رینگ ها هم می توانید با اسپری کردن مواد تمیز کننده رینگ که آسیبی هم به رینگ ها نمی زنند مانند رینگ شوی پر قدرت اکستریم سوناکس عمل شستشوی اولیه را انجام دهید.از بین بردن باقیمانده آثار حشرات نیز می تواند به راحتی با محصولی مانند پاک کننده حشرات سوناکس صوزت گیرد.

 شستشوی اصلی

314300-02-SONAX-GlanzShampoo_lightboxپس از آبکشی و شستشوی اولیه خودرو و از بردن لکه های سرسخت از روی بدنه نوبت به مرحله شستشوی اصلی می رسد. یکی از مهمترین نکات انتخاب ابزار های شستشو مناسب است. بهترین ابزار برای شستشو اسفنج های نرم هستند و هر چقدر آنها نرم تر و دارای خاصیت جذب آب بیشتر باشند و دارای سوراخ های کمتری باشند بهتر هستند.
هرگز از حوله، پارچه ، خز و موادی که نرمی کافی ندارند برای شستشو استفاده نکنید. در واقع مهمترین بلایی که شما با شستشوی خودروی خود می توانید سر رنگ بدنه بیاورید برداشتن ذرات گرد و خاک موجود در سطل شستشو و خش انداختن رنگ بدنه با کمک آنها و یک حوله یا خز است. برای این منظور سوناکس چند نوع اسفنج که خاص شستشوی ماشین طراحی شده اند تولید کرده است مانند اسفنج همه کاره سوناکس و اسفنج شستشوی مایکروفایبر سوناکس که در عین خاصیت جذب آب فراوان، نرمی خاصی دارند که باعث آسیب به رنگ ماشین نمی شود.

314300_format_din_a6_300dpi_portrait

استفاده از شوینده مناسب و سازگار با رنگ خودرو از نکات بسیار مهم می باشد. رنگ خودروی شما با یک لایه محافظ شفاف به نام کلر محافظت می شوند. اکثر شوینده هایی که برای منظورهای مختلف دیگر طراحی شده اند بر روی لایه کلر خودروی شما تاثییر مخرب می گذارند. استفاده از شامپوهای مخصوص خودرو باعث می شود که علاوه بر آسیب ندیدن کلر رنگ خودرو، و از بین نرفتن واکس ها و نگهدارنده هایی که قبلا روی بدنه استفاده کرده اید رنگ خودروی شما نیز درخشان تر گردد. شامپو براق کننده غلیظ ۱ لیتری سوناکس علاوه بر تمیزی خودرو می تواند باعث دیرتر کثیف شدن خودرو شما نیز بشود.
یکی از نکات که باعث خش نیفتادن رنگ بدنه هنگام شستشو می شود استفاده از دو سطل آب همزمان است. به این ترتیب که هر بار که اسفنج کفی خود را روی بدنه استفاده می کنید و کثیفی ها را بر می دارید آن را در یک سطل آب تمیز فرو برید و ذرات ریز چسبیده به آن را با فشار دادن، تخلیه نمایید و سپس آن را دوباره در سطل کف فرو برید و استفاده نمایید. به این ترتیب شما یک سطل پر از مواد و کثیفی و ذرات ته نشین شده خواهید داشت و یک سطل مایع شستشوی و کف تمیز.

ترتیب درست شستشو

236100-03-SONAX-XTREME-FelgenVersiegelung_lightboxبهتر است ابتدا رینگ ها و لاستیک های خودرو را بشویید. همانطور که قبلا هم اشاره شد استفاده از رینگ شوی ها در این هنگام مانند رینگ شوی پر قدرت اکستریم سوناکس تاثیر مناسبی دارد. پس از آن از سقف خودرو شروع کنید و بعد از اتمام شستشوی کامل سقف، آن را آبگیری نمایید. پس از آن خودرو را به چند بخش تقسیم کنید و هر بخش را از بالا به پایین بشویید و بعد از آن آبگیری نموده و سراغ بخش بعدی بروید. به یاد داشته باشید که پایین ترین بخش ها کثیف تر هستند.

هنگام آبکشی هر بخش هم به یاد داشته باشید که نیازی به فشار زیاد نیست و آب با فشار زیاد هنگام آبگیری می تواند لایه های محافظ و واکس موجود در شامپوهای شستشوی بدنه مانند شامپوی سوناکس را از بین ببرد.

 

 

آبگیری خودرو

تیغه آبگیرچرم آبگیر بدنهآبگیری هم مانند شستشو از بخش های مهم است. آبگیری با لنگ و پارچه های دیگر باعث خش افتادن  روی رنگ بدنه می شوند چون معمولا درون پرزهای آنها پر از ذرات گرد و خاک بسیار ریز است. استفاده از تیغه های آبگیر در این مرحله بهترین گزینه می باشد. تیغه های آبگیر مانند تیغه آبگیر سوناکس با جنس خاص تیغه، آب را کاملا و بدون هیچ اثری از روی بدنه خودرو بر می دارد.  بعد از آن می توانید از حوله های مایکرو فایبر تمیز و خشک مانند حوله مایکرو فایبر سوناکس استفاده نمایید. همچنین برای برداشتن آخرین لکه های آب  و خشک کردن نهایی خودرو به خصوص شیشه ها  می توانید از چرم آبگیر سوناکس استفاده نمایید.

 

لکه هایی سرسخت باقیمانده احتمالی را با توجه به نوع آنها می توانید با مواد خاص از  بین ببرید.

لکه های چسب و قیر و یا آدامس: لکه بر سوناکس653200_format_din_a6_300dpi_portrait

شیره درختان و گرده رنگ : خمیر پاک کننده قرمز (زبر) سوناکس450405_format_din_a6_300dpi_portrait-ed

برای یافتن محصولات مناسب شستشوی بخش های مختلف خودرو می توانید از صفحه یافتن محصولات مناسب سوناکس در سایت سوناکس ایران استفاده نمایید.

product-finder

هنگام خرید محصولات سوناکس حتما به برچسب و کد شرکت آلفا حرکت بر روی محصولات توجه فرمایید.

%d8%a8%d8%b1%da%86%d8%b3%d8%a8-%d8%a7%d8%b5%d8%a7%d9%84%d8%aa-%d8%b3%d9%88%d9%86%d8%a7%da%a9%d8%b3

 

X